Prześlij nam swoje pytanie dotyczące rozliczania wynagrodzeń. Odpowiedź otrzymasz bezpłatnie w ramach prenumeraty w ciągu 3 dni roboczych.

Jaka jest odpowiedzialność biura rachunkowego za to, aby płatnik mógł skorzystać z Małego ZUS Plus

Pytanie: Prowadzę biuro rachunkowe. Klient, z którym współpracuję od marca 2021 r., prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług budowlanych, od początku działalności zgłoszony był do ubezpieczeń w ZUS. Przez pierwszych 6 pełnych miesięcy korzystał z ulgi na start, następnie przez 24 miesiące z Małego ZUS. Po czym dokonuje się weryfikacji, czy obroty pozwalają na korzystanie z kolejnej ulgi w opłacaniu składek społecznych – tzw. „Mały ZUS Plus”. Zgłoszenia należy dokonać w nieprzekraczalnym terminie 7 dni od dnia zakończenia trwania poprzedniej preferencji. Chcąc zmienić kod ubezpieczenia z powodu kończącej się – według moich wyliczeń – ulgi „Mały Zus” zorientowałam się że popełniłam błąd, a czynność ta powinna zostać przeze mnie wykonana miesiąc wcześniej. Do 7 października powinno zostać wysłane ZUS ZWUA i ZUS ZUA a ja zorientowałam się 7 listopada. Teraz klienta jestem zmuszona zgłosić do kodu 0510 czyli dużego ZUS od momentu, kiedy skończył mu się kod 0570 (od 1 października ). Do końca 2023 roku będzie opłacał składki społeczne w pełnej wysokości, a w styczniu będę sprawdzała, czy ma prawo ze względu na obroty korzystać z kodu 0590. Klient nie chce ponosić ciężaru finansowego mojego błędu i wysuwa roszczenie o kwotę różnicy między pełnymi składkami na ubezpieczenie społeczne a tymi, które opłacałby korzystając z ulgi. Ponadto klient zorientował się, że w 2023 roku przepisy wprowadziły kolejną ulgę dla przedsiębiorców, polegającą na tym, iż jeśli chociaż przez 1 miesiąc przedsiębiorca w 2023 roku korzysta z ulgi „Mały ZUS Plus”, czyli kodu 0590, to zamiast prawa do 36 miesięcy jak dotąd, nabywa prawo do dodatkowych 12 miesięcy preferencji w opłacaniu składek społecznych, oczywiście po sprawdzeniu spełnienia warunków obrotu i okresu prowadzenia działalności. Popełniony przeze mnie błąd przekreśla definitywnie taką możliwość. Z tym że w chwili obecnej nie jest możliwe ustalenie ani faktu czy za 3 lata klient mógłby z tej dodatkowo wprowadzonej preferencji korzystać, ani też ewentualnej kwoty strat finansowych jakie wtedy poniesie. Z racji tego że jako Biuro posiadam polisę ubezpieczeniową zgłosiłam szkodę i domagam się aby z mojej polisy firma ubezpieczeniowa pokryła roszczenia mojego klienta.

Skorzystaj z porad ekspertów

Sprawdź ekspertów serwisu »

Zobacz
Pokaż listę wydań »

Numer 356 II połowa kwietnia 2024 r.

Numer 356 II połowa kwietnia 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej przedsiębiorcy za 2023 rok