urlop wypoczynkowy

Ile może kosztować pracodawcę przesunięcie lub przerwanie urlopu wypoczynkowego pracownika

Zasadniczo pracodawca powinien udzielić urlopu wypoczynkowego:

  • zgodnie z planem urlopów (przy jego sporządzaniu powinniśmy uwzględnić wnioski pracowników co do terminu urlopu, jeśli nie stoi ku temu na przeszkodzie konieczność zapewnienia normalnego toku pracy);
  • w terminie ustalonym między pracodawcą a pracownikiem – jeżeli w zakładzie nie ma planu urlopów (z planu można zrezygnować, gdy w zakładzie nie ma związków lub związki zgodziły się na rezygnację z planu).

Kodeks pracy przewiduje jednak również przypadki, gdy można (lub wręcz trzeba) przesunąć zaplanowany wcześniej urlop. Są też sytuacje, gdy przerywa się urlop już rozpoczęty. Przesunięcie urlopu może nastąpić zarówno z inicjatywy samych stron stosunku pracy, jak i na skutek wystąpienia określonych zdarzeń przewidzianych przepisami. W pierwszym przypadku ostateczna decyzja o przesunięciu urlopu należy do pracodawcy, w drugim zmianę terminu wypoczynku wymuszają przepisy.

Przesunięcie jeszcze nierozpoczętego urlopu

Przesunięcie urlopu może dotyczyć takich przypadków, w których termin urlopu już wyznaczono (np. w planie urlopów albo w zaakceptowanym wniosku o urlop), ale pracownik jeszcze nie rozpoczął korzystania z urlopu. Przesunąć urlop można więc najpóźniej w dniu poprzedzającym jego rozpoczęcie. Później w grę wchodzi już tylko przerwanie urlopu. 

Pracownik może sam wystąpić z wnioskiem o przesunięcie zaplanowanego urlopu. Przepis wymaga, aby wniosek ten był umotywowany ważnymi przyczynami. Jeżeli więc przykładowo pracownik nie może rozpocząć urlopu w terminie z uwagi na konieczność załatwienia ważnych spraw osobistych czy chorobę współmałżonka uniemożliwiającą wspólny wyjazd, może zwrócić się do pracodawcy z wnioskiem o przesunięcie urlopu.

W praktyce to pracodawca ocenia, czy przyczyny wskazane przez pracownika są na tyle ważne, że uzasadniają przesunięcie urlopu. Żaden organ (inspektor pracy czy sąd) nie może kwestionować odmowy przesunięcia urlopu, choćby powody przedstawione przez pracownika były poważne. Natomiast nowy termin udzielenia niewykorzystanego urlopu trzeba uzgodnić z pracownikiem.

Nie powinniśmy jednak bez ważnej przyczyny przesuwać zaległego urlopu poza wrzesień kolejnego roku kalendarzowego – nawet jeśli pracownik sam o to wnioskuje.

Z artykułu dowiesz się m.in.:

Z wyjaśnień eksperta dowiesz się:

  • Kiedy najpóźniej można przesunąć urlop wypoczynkowy
  • W jakich sytuacjach pracodawca może sam przesunąć urlop wypoczynkowy pracownika
  • Jakie koszty musi zwrócić pracodawca pracownikowi, gdy przesuwa mu urlop wypoczynkowy
  • W jakich 4 sytuacjach można przerwać rozpoczęty już urlop wypoczynkowy
  • Czy zwolnienie na dziecko przerywa urlop wypoczynkowy
  • Czy przy przesuwaniu urlopu wypoczynkowego trzeba uwzględniać zagraniczne zwolnienie lekarskie