Jaka jest odpowiedzialność biura rachunkowego za to, aby płatnik mógł skorzystać z Małego ZUS Plus

Pytanie: Prowadzę biuro rachunkowe. Klient, z którym współpracuję od marca 2021 r., prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu usług budowlanych, od początku działalności zgłoszony był do ubezpieczeń w ZUS. Przez pierwszych 6 pełnych miesięcy korzystał z ulgi na start, następnie przez 24 miesiące z Małego ZUS. Po czym dokonuje się weryfikacji, czy obroty pozwalają na korzystanie z kolejnej ulgi w opłacaniu składek społecznych – tzw. „Mały ZUS Plus”. Zgłoszenia należy dokonać w nieprzekraczalnym terminie 7 dni od dnia zakończenia trwania poprzedniej preferencji. Chcąc zmienić kod ubezpieczenia z powodu kończącej się – według moich wyliczeń – ulgi „Mały Zus” zorientowałam się że popełniłam błąd, a czynność ta powinna zostać przeze mnie wykonana miesiąc wcześniej. Do 7 października powinno zostać wysłane ZUS ZWUA i ZUS ZUA a ja zorientowałam się 7 listopada. Teraz klienta jestem zmuszona zgłosić do kodu 0510 czyli dużego ZUS od momentu, kiedy skończył mu się kod 0570 (od 1 października ). Do końca 2023 roku będzie opłacał składki społeczne w pełnej wysokości, a w styczniu będę sprawdzała, czy ma prawo ze względu na obroty korzystać z kodu 0590. Klient nie chce ponosić ciężaru finansowego mojego błędu i wysuwa roszczenie o kwotę różnicy między pełnymi składkami na ubezpieczenie społeczne a tymi, które opłacałby korzystając z ulgi. Ponadto klient zorientował się, że w 2023 roku przepisy wprowadziły kolejną ulgę dla przedsiębiorców, polegającą na tym, iż jeśli chociaż przez 1 miesiąc przedsiębiorca w 2023 roku korzysta z ulgi „Mały ZUS Plus”, czyli kodu 0590, to zamiast prawa do 36 miesięcy jak dotąd, nabywa prawo do dodatkowych 12 miesięcy preferencji w opłacaniu składek społecznych, oczywiście po sprawdzeniu spełnienia warunków obrotu i okresu prowadzenia działalności. Popełniony przeze mnie błąd przekreśla definitywnie taką możliwość. Z tym że w chwili obecnej nie jest możliwe ustalenie ani faktu czy za 3 lata klient mógłby z tej dodatkowo wprowadzonej preferencji korzystać, ani też ewentualnej kwoty strat finansowych jakie wtedy poniesie. Z racji tego że jako Biuro posiadam polisę ubezpieczeniową zgłosiłam szkodę i domagam się aby z mojej polisy firma ubezpieczeniowa pokryła roszczenia mojego klienta.

Przerwa w odbywaniu zasadniczej służby wojskowej a urlop bezpłatny

Pytanie: Dobrowolna zasadnicza służba wojskowa jest pełniona przez okres do 12 miesięcy. W czasie pełnienia dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej realizuje się: 1) szkolenie podstawowe w wymiarze do 28 dni zakończone przysięgą wojskową i wydaniem książeczki wojskowej; 2) szkolenie specjalistyczne połączone z wykonywaniem obowiązków na stanowisku służbowym albo w trakcie kształcenia kandydata do zawodowej służby wojskowej, w wymiarze do 11 miesięcy. Zatem cały okres dobrowolnej zasadniczej służby wojskowej ma charakter szkolenia. W myśl art. 304 ustawy, osobie pozostającej w stosunku pracy i odbywającej szkolenie, o którym mowa wyżej, udziela się urlopu bezpłatnego na czas trwania szkolenia. W związku z powyższymi zasadami mam dodatkowe pytanie. Pracownik, któremu udzielono urlopu bezpłatnego od 2 października 2023 r. na 12 miesięcy obecnie pracownik odbył szkolenie podstawowe – 28 dni zakończone przysięgą wojskową i wydaniem książeczki wojskowej z wpisem o przeniesieniu do rezerwy pasywnej. Pracownik złożył wniosek o dalsze szkolenie jako kandydat do zawodowej służby wojskowej w wymiarze do 11 miesięcy, lecz na przydział do jednostki wojskowej ma oczekiwać do miesiąca lub dłużej. Czy w tej sytuacji pracodawca powinien przerwać urlop bezpłatny i przywrócić go do pracy i na jakiej podstawie? Co w tym czasie z jego ubezpieczeniem zdrowotnym (pracodawca go nie opłaca, a wojsko też nie płaci za czas oczekiwania)?

Jak ustalić podstawę wynagrodzenia chorobowego, który w niektórych miesiącach ma godziny niedopracowane

Pytanie: Jak ustalić podstawę wynagrodzenia chorobowego dla pracownika zatrudnionego na okres 3 miesięcy od 13 września do 12 grudnia 2023 r., który zachorował w drugim miesiącu pracy, tj. październiku. Pracownik ten pracuje w podstawowym systemie czasu pracy, okresie rozliczeniowym czteromiesięcznym, w organizacji pracy 3 zmian (czterobrygadówka). Jak powinno wyglądać wyliczenie podstawy chorobowej pracownika, który w niektórych miesiącach ma niedopracowane godziny, a w innych ponad normę (zgodnie z ustalonym harmonogramem na okres rozliczeniowy, np. październik 20 dni pracy, listopad 21 dni). Według grafiku w październiku powinien przepracować 20 dni (160 godzin), przepracował 15 dni (120 godzin), korzystał z 2 dni urlopu (16 godzin) oraz nie przepracował 3 dni z powodu choroby (14.10 i 21-24.10). Wynagradzany jest stawką godzinową brutto 22,94 zł, za przepracowany w październiku okres i urlop otrzymał: wynagrodzenie brutto 3119,84 zł (wynagrodzenie godzinowe 2752,80 zł i wynagrodzenie za urlop 367,04 zł), ponadto otrzymał dodatek za pracę w nocy w kwocie 143,20 zł. Czy do wyliczeń należy przyjąć liczbę dni do przepracowania wg grafiku (20 dni) czy wg dni pracujących danego miesiąca (21)? Czy w związku z tym, że pracownik chorował również w listopadzie i kontynuuje zwolnienie po zakończeniu umowy w dokumencie Z-3 (tabela: Składniki wynagrodzenia za okresy miesięczne) powinniśmy wskazać jako dni, które pracownik był obowiązany przepracować te wynikające z grafiku (kol. 4) oraz w kol. 6 wykazać uzupełnione wynagrodzenie z października?

Skorzystaj z porad ekspertów

Sprawdź ekspertów serwisu »

Zobacz
Pokaż listę wydań »

Numer 356 II połowa kwietnia 2024 r.

Numer 356 II połowa kwietnia 2024 r.
Dostępny w wersji elektronicznej

Roczne rozliczenie składki zdrowotnej przedsiębiorcy za 2023 rok